woensdag 1 juli 2015

Tour de France - de bijnamen

Rob Tempelaars, medewerker van het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) met een passie voor bijnamen, heeft ze verzameld: de bijnamen van de coureurs. We kunnen de lijst als gelegenheidswoordenboekje vinden en eventueel aanvullen op de site van het INL: Bijnamenboekje Tour de France 2015.

Op zaterdag 4 juli gaat de Tour de France in Utrecht van start met een proloog en op zondag 26 juli komen de renners in de laatste etappe over de finishlijn in Parijs. Ter gelegenheid van de Tour de France 2015 verschijnt in de reeks 'Gelegenheidswoordenboekjes' een overzicht van bijnamen van de deelnemende wielrenners, samengesteld door ANW-redacteur Rob Tempelaars. Zo kunt u alvast wat in de stemming komen voor een de grootste sportspektakels van het jaar.
Mist u bijnamen in dit overzicht of kent u verklaringen voor de gegeven bijnamen? Geef ze dan aan ons door! Verstuur een tweet met de hashtag #TDFbijnaam of mail naar secretariaat@inl.nl


Ik zie dat er ook één bij is met de bijnaam die ik vroeger had: Yogi als bijnaam voor Ian Stannard, vernoemd naar Yogi Bear, omdat hij zo sterk is. Nou, was Yogi Bear echt zo sterk? Ik werd ook (in tweede instantie) naar deze tekenfilmfiguur vernoemd, niet omdat ik zo sterk was of op hem leek, maar omdat mijn oma mij altijd Jochie noemde. Die bijnaam werd in de buurt veramerikaniseerd!
- Leendert Brouwer

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen