dinsdag 15 januari 2013

Merknamen: Names in the Economy (NitE)

In 2009 werd door het Meertens Instituut in Amsterdam een internationaal congres over merknamen georganiseerd: Names in the Economy (NitE). Deze succesvolle bijeenkomst van specialisten op dit gebied werd voor de derde maal gehouden om te voldoen aan de groeiende behoefte van wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven om uitgebreid met elkaar van gedachten te wisselen.

Onder redactie van de organisatoren Reina Boerrigter en Harm Nijboer is nu een aantal lezingen gebundeld:
Names as Language and Capital. Proceedings Names in the Economy III (2012). Beschikbaar via de website van het congres.



Omdat iedereen dagelijks met merknamen te maken heeft, of aan de invloed van merknamen onderworpen wordt, moet u ook nu de verleiding niet weerstaan: U heeft bijvoorbeeld vast altijd al eens willen lezen over ‘brand differentiation’ - hoe en waarom multinationals hetzelfde product onder verschillende namen verkopen. Of hoe cosmeticabedrijven met hun productnamen aan uw lifestyle tegemoet komen en ‘m vorm geven. Hoe ingenieus worden wij als consumenten benaderd: “at first sight cosmetic brands seem to be zealous advocates of individuality. A second look, however, reveals that they are clearly differentiated along social categories and especially gender lines ...”
Hoe belangrijk is de symboliek van een naam! Marketeers weten ervan en spelen hun troeven uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen